THANX MY FOLLOWERS =)

Thursday, October 27, 2011

kari ikan khas untukmu.... ^_^

seperti yang cik yu hahn dah cakap sebelum ni, dia teringinkan kari ikan yang aku buat masa attachment ramai-ramai kat kuantan tahun lepas.
jadi aku saja buat tutorial ni khas untuk yu hahn . kari ikan khas untukmu yu hahn... (dapat gambar aje lah)
yela,esok sehari lagi cuti . mana lah tahu kalau-kalau ko nak masak kat rumah (aku tahu line tenet lembab kat umah ko tp aku nak post jgk bende ni)
hehehe..

walaupon aritu kite buat kari ikan kembung aje,tapi abes jugok. makan berebot2. sebotol budu pun abes.. dasaaattt ... dasaatttt.. hehe =P (mane tak nyer, masing-masing kuat makan)

ok ler,
aku dah siap amek gambar ni n try lah nanti oke. =P

 
bahan-bahan yang perlu disediakan.  boleh ganti ikan jenis lain . opsss! lupe letak serbuk kari kat pic ni .  hehe

tumis sampai rencah tu masak oke. jgn separuh masak sudah,nanti xbrape best n x pasal2 sakit perot.hehe.

pastu letak serbuk kari . tumis lagi.

letak lah daun kari n serai.  tumis lagi..
tak lama lepas tu , letak bendi . ikot la kalau xnak letak pon.

pastu air asam jawa. nak bg ade rasa sour2 sikit. hehe.

santan jangan lupe. lau x letak , xjadi lah kari . hehe

bagi menggelegak kepanasan di dalam kuali. bila dah puas hati, letak ikan . kemudian, jangan lupe letak garam,ajinamoto n sdkit gula. tunggu ikan masak.

lepas tu boleh dihidang. (agak2 sedap x??) hahaha =P

ni resipi aku , tak tahulah pulak kalau resipi orang lain macam mana.. lain pulak ke.. lain orang lain cara. so, ikot cara diri sendiri lah oke? hehe..selamat mencuba lah kepada yu hahn yer .  buat , jangan x buat . nanti kempunan. hehehe .

p/s = sebenarnyer ..... ummm..... sebenarnye...... aku pon xtahu jenis ikan yg aku guna ni. mak aku beli , jadi aku buat jelah. mak aku pon dah lupe name ikan tu. jadi jgn tanya aku ikan jenis ape yg aku guna ni.....~ hehehehe =P

teringat zaman attachment kat umah aku tahun lepas. best kan?? rindu time nie.

5 comments:

Arra Ahmad said...

nak masak tapi dapur xde..hehe

uiiz_lll said...

maaf bertanya.. sebenarnye xreti buat kari... oh.. kene ada serai ea??? untuk apa serai tue??? yang merah2 tu apa???

Nadiah_Rahman said...

menghilang ke mana kah dapur k.arra itu?? hehehe

Nadiah_Rahman said...

menghilang ke mana kah dapur k.arra itu?? hehehe

Nadiah_Rahman said...

serai itu utk menambah aroma masakan aje . (seperti yang mak saya bgthu) heheh.. kalo xmau letak pon tak apa. hehehe . yang merah2 tu cili kering + bawang merah + putih yang telah di blender . =)

Get widget here