THANX MY FOLLOWERS =)

Monday, October 10, 2011

sape kate jadi misi itu senang??

nak merawat pesakit ni perlukan banyak kesabaran .
kadang2 pesakit ni cerewet lebih.. sume yg kite buat salah je di mate die...
kadang2 pesakit ni byk komplen...banyak cakap...byk kerenah..
kadang2 pesakit ni nk marah2..even benda kecil pon jd isu..
sbb tu la kami sbgai seorg student da diajar subjek PSIKOLOGI.
dlm subjek tu kite boleh faham,knp pesakit tu mcm ni...mcm tu..
dr proses denial smpai la acceptAnce thdp sakitnyer..

tp mintak maaf la ,
bg sum1 yg punya tahap kebaranan yg 'tinggi' mcm aku nie,
kadang2 mulut ni terlepas jgk sepatah due kata melawan .
contohnyer aritu,
aku n member ni nak buat ECG kt sorg macik ni..
jari kaki die gangrene , tp action sakitnyer mengalahkn macik kat katil sebelah yg da kene potong kaki siap bnanah2 lagi..
dr hari admission lagi dah,org nak cek glucometer (cek gula dlm drh bg pesakit diabetik) xnak, doktor nak amek darah pon xnk..
so bt ape die g hospital tuk dptkn rawatan?
saje nak tido free kt hospital kot.. (opsss..!)

ok,bbalik pd nk bt ECG .. tibe2 kertas mesin ECG tu habis..membe pulak xreti nak pasang yg baru..
aku pon try la pasang ,biapon aku x expert sbb setiap wad mesin berbeza2..tp try selagi yg boleh..
macik tu pulak menjerit2 ckp sakit2...
kalau jerit slow xpe..ni kuat lak tu..tengking2 lagi suh bt cepat2...
membe aku g pggil kak JM mtk tolong..
aku lak tgh try lgi pasang kertas tu..
macik tu pon sound aku
'panggil nurse la kalau xreti nak bt tu gak, aku aku sakit ni ! '
aku pon da ilang sabar ape lagi .. tersembur jgk la ...
aku pon ckp
' sy tgh try buat la ni akak boleh sabar sikit x !' (dlm nada yg kegeraman,dlm ati ni nk sambung lagi tp beringat lagi,pesakit adalah klien , n petient always right.nanti kalau die bt aduan kat matron ke xke naya aku)
ape lagi macik tu pon terdiam . tau aku tgh marah kot.
last skali aku bjaya pasang kertas tu n then barula membe aku n kak JM tu dtg..
aku pon trus blah dr macik tu .
malas aku lyn , nti lg byk dose aku dpt.. haha...
pas siap je ECG tu aku tgok molek je macik tu boleh siap makan lagi..npk xmcm sakit pon..
psiko je lebih kot.. time org nk bt rawatan bru nk sakit2..
ntahla,kalau jmp pesakit yg mcm ni aku rase xikhlas je nak tolong.. dlm ati ni mgumpat byk2..(lumrah manusia)

hishh.. tu la..sape kate jd misi ni senang??
senang dpt pahala tu mmg la...
tp senang jgk dpt dosa...
tu la kan,aku harap thp kesabaran aku ni boleh dikawal lagi..
xkan la aku nk kumpul dose byk2 kot...
da la dose yg da tersedia ade ni pon da bertimbun2.. haha..
sabar ajela nadiaaaahhh.. ~!



nadiah said : memandangkan umur pencen kakitangan kerajaan da di up kpd 60 tahun ,  aku ade 38 tahun lagi hidup sebagai seorang misi .. ayoyoyooo.. (#_#)

No comments:

Get widget here