THANX MY FOLLOWERS =)

Monday, September 2, 2013

INFO SIHAT : consume folic acid to get baby .


sebagai seorang jururawat , aku pun baru tahu yang pengambilan folic acid 3 bulan sebelum kahwin itu bagus untuk membantu kehamilan ! sadis x .. bila fikir fikir balik , kuatnya aku tidur n main2 dalam kelas dulu . tak fokus . kawan kawan koba kat den ado jo tuto mention pasal ni mase dalam kelas . nampak x ketidakfokusan aku di situ ??

sadiss sadiss . banyak benda yang aku dah lupa . rase nak balik kolej semula !

before this sembang2 dgn abang aka tunang sal planning anak.. then abang bagitau cousin dia consume folic acid 3 month before marry after saranan doktor utk membantu hamil . tapi aku x percaya plk sbbnye aku x pnh dgr . lepas tu terus check out sal ni , then tanya kawan2 so its true ! haha . malu jap sbb keje aje kesihatan tp x tau . yela aku ni x cerdik pun . kadang2 orang tanya aku terpinga pinga jgk nak menjawab . oke x? yey abang lg byk tau dari aku.. =D

tak semua benda kita tahu . *sigh*

masa aku study dulu , kalau dah confirm preggy kan ada prenatal check up kat klinik , so time tu doctor akan prescripe la folic acid ni as a supplement utk mencegah birth defect or miscarriage during early pregnancy . banyak lg la function folic acid ni , korang boleh la p search pasal folic acid dgn sendirinye sbb aku x larat nak ckp satu satu kat sini..haha... oke gurls ??

mana nak dapat folic acid ? 
korang boleh beli kat mana2 nearby farmasi atau dari daily food intake , contoh bykkan makan sayur-sayuran yang berdaun ( spt bayam , brokoli or salad ) , buah-buahan ( pisang , tembikai susu , lemon ) dan korang boleh search sendiri makanan2 lain yang tinggi acid folic kat tenet.




so kat sini aku dah terangkan sikit sebanyak pasal folic acid dan salah satu cara untuk mendapatkan baby .

semoga semua newby bride dapat satu info yang berguna untuk dapatkan zuriat yang comel comel bambam getu..



p/s : aku pun x rancang nak planning . abang kate ade rezeki jgn ditolak . nanti planning sgt sampai x dpt dpt plk . okey , bubbye . ^_^

Get widget here