THANX MY FOLLOWERS =)

Tuesday, January 17, 2012

BILA CIK MISI JUAL BAKSO..

hye semua ..
nak tau tak ape jadi bila seorang manusia yang telah dilatih untuk menjadi seorang jururawat bertukar jadi penjual bakso ??
haaa , jadi korang kena la baca entry ni sampai habis dulu ..tak aci tau bace separuh jalan aje ..

kisahnye begini ..
membe sekolah aku minta aku tolong2 kat kedai dia..
family dia ade kedai makan . walaupun kedai makan dia tak lah attractive macam kedai kat sebelah tu , tapi kedai ni ada satu menu special yang korang mesti pernah makan / tak pernah tahu langsung.
menu yang aku maksudkan tu adalah BAKSO.
korang pernah makan x??? tak tahu bakso tu ape ?? atau baru sekarang korang dengar nama makanan ni??

kalau korang da pernah makan , mesti korang tahu macam mane rasanya dan apa perbezaan bakso ni dengan makanan lain macam mee rebus ,mee sup atau ape2 makanan berkuah yang lain..
bagi yang tak pernah makan , datang la try kat kedai ni.. ( untuk warga kuantan aje lah)
bakso ni sebenarnya makanan dari negara indonesia.. dalam kuahnya ada bebola daging ..  mee pulak korang boleh pilih nak mee kuning atau pun bihun .. kalau korang suke , korang boleh mintak mee campur
( mee kuning + bihun ) terserah la , ikut selera korang .. kuahnya pulak tak sama macam sup2 yang lain .. aku tak pandai explain . korang kena rasa dulu baru korang tahu ..

ni la bakso ..


oke , da penat promote bakso .

yang aku nak jadikan ceritanya , masa mula2 aku tolong kat kedai dia , memang aku blurr habis r..tak tau nak buat ape .. setakat kemas2 meja tu aku pandai la... macam time praktikal , bila naik semester baru pastu dapat posting praktikal kat special area , mula la terkebil-kebil nak buat keje apa..sebab tak tahu jalan keje , ape yang nak dibuat , macam mane nak buat .. jadi , kena lah banyak bertanya baru bole buat keje.. kan??
jadi , aku suruh la member aku tu ajar buat keje.. kalau bab customer nak makan kat kedai , tu tak jadi masalah bagi aku , tapi bile bab membungkus , yang tu aku kureng sikit .  keje aku buat bakso je..
( bukan aku yang buat bakso tu , aku tolong sediakan aje .letak2 mee then tuang kuah dlm mangkuk . pastu hidang.  haha)
kalau bakso tu kena bungkus yang challenging skali time nak tuang kuah bakso yang menggelegak dari dalam periuk masuk ke dalam plastik( ingat aku expert bab2 nie??)
mula2 aje kekok. tak abes2 kua dari mulut aku perkataan ''arghh , panas..panas....!'' membe aku dgn adik die gelakkan aku je.. biasa lah baru blajar . we learn 1st , pastu baru boleh expert. mule2 tu memang takut gak kalau kuah tu terkena kat tangan aku .  aku lak tak pernah keje kedai makan , mana la aku expert bab bungkus benda2 panas ni . kalau kat rumah senang je.. masuk dalam pinggan , pastu makan . ape susah ..

tu bab makanan , yang ni aku paling nak cerita kat korang ..member aku tanya aku ;

S ; wey nad , tu ko buat bakso yang meja berapa punyer??
AKU ; ni yang katil 4 punyer .

HAHAHAAA.. KATIL????
what the.... !!

ape kau ingat orang makan sambil baring atas katil haper??!! <-- cakap kat diri sendiri

aiyap , aku memang dah tak boleh dipisahkan dgn karier aku yang sebetulnya.. sampai kat kedai makan pon aku boleh ingat aku tengah keje kat dalam wad.

bagi aku , seronok bila boleh timba pengalaman bekerja . kalau dulu , aku jadi sales girl kat parkson . sekarang lak keje kat kedai makan . 2 3  bulan lagi , keje kat hospital/klinik pulak . sekurang-kurangnya ada pengalaman hidup la katakan .

k lah , hari ni kedai tutup . jadi boleh pergi jalan2 .

 **jom try bakso kat kedai WAK HARUN sebelum trafik light menghala ke K.L kat area Taman Tas ,Kuantan . ^_^

-END-





1 comment:

Arra Ahmad said...

kakak..mana bakso yang sy pesan tadi..dah lama sy tunggu dekat katil 1 ni..haha

Get widget here