THANX MY FOLLOWERS =)

Thursday, July 28, 2011

mandi malam2 leh dpt paru2 berair erh ?

berminat lak aku nak ckp sal mandi malam2 nih..
bukan pe.. mlm td msg ngan someone,
n then ckp sal lau mandi mlm2 leh dpt paru2 berair..

then,aku fikir..betol ke?
mase tecik2 dulu aku percaye gak pe yg mak ckp...
jgn mandi mlm2.t dpt paru2 berair..
huhu..xtau la berair yg mcm mane uh.. :P

fikir2..
ade hikmahnyer aku dpt masuk study nursing..
coz sume pyakit aku leh blaja.. (tp xingat2 pon)
erm..tp x secara over all la..
ade jgk pyakit yg aku xpernah dgr pon ..
still learning until d last breath..
huhu..

paru2 berair or dlm bhsa medicalnyer --> PNEUMONIA
aku study sal penyakit nih mase semester 2 dulu..
tu pon da ingat2 lupe.. apedaa~~ huhu...

so,time rerajin nih aku search la balik lam internet sal pneumonia..
(na buka nota2 lame malas...sume da seal lam kotak)
ni kire sesi refresh otak balik sal penyakit2 yg aku da blaja dulu...


** sape2 yg na tau sal pneumonia dgn lbh lanjut klik sini --> PNEUMONIA

tp aku na ulas gak sedikit sbyk sal paru2 berair nih utk pengetahuan korg..



PNEUMONIA atau bronchopneumonia (Community Acquired Pneumonia/CAP) tjadi coz ade infection kat bhagian paru2 kite..

mule2 kite tgok dlu anatomi sistem pernafasan manusia -->>

udara yg disedut akan masuk ke dlm paru melalui saluran pernafasan nasal (hidung) --> trachea --> lung

ni tmpat pertukaran gas di dlm paru2..alveoli tu merupakan microscopic blood vessel-lined sacks di mana carbon dioksida are  exchanged.


paru2 berair ni kite leh dpt bile ade infeksi bakteria,virus or fungi yg nakal2 n jahat2 masuk sistem pernafasan kite..
i mean,mase kite inhale oksigen sume bende ni akan enter dlm lung kite..

infection jgk leh jd if bahan2 dlm gaster (perut) yg byk mikrob nakal n jahat tu dgn secare xsengaja ter'enter' ke dlm paru2.(terutamanya semasa muntah)
ini dikenali sbg -->  aspiration pneumonia

bile mikroorganisma jahat tu da enter lung kite,akan terjadi la  infection kat paru2.
infection tu pulak akan menyebabkan inflamasi (tdk bls tubuh bdn dgn mikroorganisma)
inflamasi tu plk akan menyebabkan penghasilan exudate (pembebasan cecair hasil drpd tindak bls inflamasi td tu lah) di ruang alveoli ..
dan after dat akan menyebabkan gangguan dlm ventilasi dan pertukaran gas sbb byk sgt exudate yg suke suki menyibuk kat situ..

then , jadi la begini -->>

nampak x perbezaan paru2 yg oke dgn yg da dpt pneumonia?? (cop3,macam tiger wood la pulak model nih)


 adess..ada fahamm x??

penat aku nak menerangkannyer..
aku pon xreti bab2 nak menurunkan ilmu ni..
tp aku rase pe yg aku tulis ni agak betul la kot..
kalau ade yg salah tu korang tolong betolkan k..

jd lau korg na tau sal pneumonia ni dgn lg seyes, g la klik kat link yg aku da bg tuh..

so,fikir2kan..
blh er mandi mlm2 tu menyebabkan pneumonia ??
aku rase sbb nenek moyang kite dulu tkt kite selesema lau mandi mlm2..yela kan,sejuk..
xpon tkt terserempak ngan hantu ke.. (maklumla tandas org dulu2 kan kat luar umah,jauh lak tuh.)

mak ayah kite lak sti nak save bujet bayar bil air kan..sbb tu xbg kite mandi..
taboo kot..hihi

** special thanxx to dat guy coz da buat aku rajin tuk menelaah hari nie :))

(^_^)

lastly tgok video ni -->

No comments:

Get widget here