THANX MY FOLLOWERS =)

Saturday, February 8, 2014

just a story of my UPT .

Hari ni terover rajin nak story pasal UPT a.k.a urine pregnancy test. (Kot2 ade yg x tau plk upt tu stand for what.) Sebenarnya before aku cek positif aritu, dah banyak kali tau aku buat test ni. Paling x sabau kan dlm 2weeks after waktu subur.eheh.. over x? Yelah, ade org dh boleh detect seawal 2 weeks.tu pon lau hormon hcg ( Human chorionic gonadothropin) depa tinggi, mmg blh detect seawal itu.hormon tu kalau time pregnant je blh ade tau. Jd jgn ngade nak test la kalau kamu tu still anak dara.haha..

Then after tu sepatutnye dah period utk bulan december, tp tak muncul2 pulak period tersebut. Test lagi. Tp timbul 1 line jugak. Mcm hampa la sikit. Padahal ok jgk, boleh la hanimun lama sikit dgn husband..kehkeh..Nasib baik test tu aku main rembat je dr yg hospital. Kalau x haremm nak beli..bazir je.. 

Ok, jadi pas daripada tu ak x fikir sangat dah pasal nak cek upt ni. Bz sebab nak handle majlis kenduri pulak..

Sehari lepas kenduri aku datang pening2 muntah2.. aku ingat common case jela sbb kadang2 kalau aku lambat makan memang jadi macam tu.gastrik la kononnye..kebetulan hari tu memang x makan tengahari sbb plan malam tu nk keluar makan 1 family kat tanjung lumpur. Sedih tau sbb malam tu x boleh nak makan. Sempat rasa sotong celup tepung 1 ketul je.pastu x blh trime terus pegi kat kete muntah balik..nyudahnye tunggu dlm kete je sampai husband siap makan.pegi jgk klinik, tp dh lewat malam byk yg dh tutup. Ade plk klinik bukak tp doktor xde..g hospital tunggu sampai tertido2.dh lama sgt aku pon malas nk tunggu.balik jela..kesian husband tunggu.. 

Sebelum pegi makan malam tu aku singgah watson beli upt clearblue yg digital tu. Esok pagi aku cek..dalam pukul 4 lebih gitu..ase nak pee pee jadi alang2 aku cek terus.. punye lah lama nak tunggu result keluar.. last2 keluar pregnant 2-3 . Thats means dah 3-4 minggu after conceive.tak silap lah.dah lupa.. tp clearblue ni bagus tau. Blh kate tahap meng-detect hormon hcg tu lebih tepat..plus nampak canggih and updates dr yg normal test timbul line tu. Pesanan aku kalau nak beli upt kat watson/guardian atau kat farmasi korang tengok dulu berape percent tahap accuracy alat tu utk detect hormon hcg .ade yg kurang sensitif dan ade betul2 sensitif dgn hcg.rajin2 la cek kat kotak tu k..yg clearblue ni aku beli 20rggt lebih.genapkan dlm 30rgt la..lupe jgk dah harga die.. pelupa betul. Lagi satu, kalau nak cek upt better buat pagi2 selepas bangun tido. Mase tu level hcg kita paling tinggi okey.. jgn lepas dah makan dah minum dah pee pee banyak kali baru nak cek.x sesuai uolss.. 



Happy la kejap, gerak husband. Dengan die yg tengah mamai mamai  aku tunjuk..  then pagi tu pegi klinik.coz diarrhea dah 2 3 hari. Ade la dalam 4 5 kali aku keluar masuk toilet.ingatkan sebab lauk kenduri, tp org lain ok je..sambil tu suh doktor tu cek plk skali lg.

Ok , feeling memang mcm woww , aku nak jadi seorang ibu ? Dalam rahim ade baby yg sedang membesar?? Mcm separuh sedar je.. betul ke x..betul ke x.. subur jgk aku rupanya.. haha.

rezeki kan.. takkan nak tolak.. bila dah berkahwin Allah swt akan murahkan rezeki.. bila ada anak, Allah swt akan murahkan jgk rezeki..sesuatu yg Allah bagi tu ada hikmahnye.. syukur alhamdulillah.. dapat rezeki anak seawal ni..

Banyak lagi kot kena belajar..mcm mne nak jadi isteri dan ibu yg baik.. perangai kena ubah la sikit2..nanti baby ikut resmi ibu kan..  tp kesian dkt husband..time2 morning sickness ni x brape nak terlayan makan pakai minum die.asek terlepek je.. tp yg best blh manje2.. "abg nak air milo..abg nk air nestum..tlg buatkan..abg nak makan itu nak makan ini.." sume dpt..haha..lebiu..

Jadi kesimpulannye, hcg aku lambat detect. Dah sebulan lebih baru blh detect. Ade org 2 3 hari sebelum period dh boleh detect.. untung2.. boleh prepare diri awal2.. mcm aku, mmg dpt tau lambat..cek upt pon negatif lagi. Jadi aku cuma jaga makan and tak buat la angkat2 barang berat..keje2 berat.tambah2 mase nak kenduri mmg byk keje nk buat.angkat itu ini.tp aku suh org lain buat.husband pun selalu ingatkan..jgn makan makanan yg tajam2 jgn bt keje berat sbbnye period tak dtg lagi...baik berjaga2 ye mommies..kalau x buat family planning then x datang period tp tak cek upt so better beringat..jgn nyesal kemudian hari.. 

Tu je..panjang entry kali ni.kbai.. 

No comments:

Get widget here